تجارتكده تجارتكده .

تجارتكده

آشنايي با اجزاي نوارنقاله

در دنياي صنعتي امروز، نوارنقاله ها به عنوان يكي از دستگاه‌ هاي حمل و نقل ضروري شناخته مي ‌شوند. اين دستگاه ‌ها، به‌ صورت گسترده در كارخانه ‌ها به كار رفته و در فرآيندهاي مختلف از جمله توليد، بسته بندي، استخراج، فرآوري و مونتاژ مورد استفاده قرار مي گيرند. به همين دليل، اهميت استفاده از نوارهاي نقاله در صنعت، بيش از پيش مشهود است و به عنوان يكي از عناصر اساسي و حياتي در فرآيند توليد محصولات تلقي مي ‌شوند.

مواد، از طريق نوار نقاله ها، به صورت مكانيكي، مطمئن و پيوسته، از يك ايستگاه به ايستگاه ديگر منتقل شده و اين كار، به وسيله قطعات و اجزاي تشكيل دهنده نوار نقاله صورت مي گيرد. با همكاري اين اجزا با يكديگر، تمامي اقلام از ايستگاه ‌هاي مختلف عبور كرده و پس از طي كردن مراحل مختلف،‌ به محصول نهايي تبديل مي ‌شوند؛ بنابراين، از نقش تعيين كننده اين اجزا نمي توان چشم پوشي كرد. در اين مقاله، به معرفي اجزا تشكيل دهنده اين دستگاه كه بر عملكرد و قيمت نوار نقاله اثرگذار هستند، نحوه كاركرد و ويژگي هاي آن ها خواهيم پرداخت.

نحوه كاركرد نوارنقاله

عملكرد نوارنقاله، بسيار ساده است. در اين دستگاه، تسمه‌ي نوارنقاله به دور غلطك ‌هاي محرك و متحرك مي‌ گردد و با گردش آن ها حركت مي‌ كند. غلطك محرك، به موتور كانواير متصل است و زماني كه موتور شروع به كار مي ‌كند، غلطك محرك به گردش درآمده و تسمه يا نوار را نيز، همراه خود به حركت درمي‌ آورد.

در سمت ديگر، غلطك متحرك قرار دارد كه با حركت تسمه، چرخش را آغاز كرده و برگشت نوار را در جهت مخالف تسهيل مي كند. اين روند، به‌ صورت متناوب ادامه يافته و  به كالا ها و محصولات اجازه مي ‌دهد تا با قرار گرفتن روي نوار نقاله، به صورت مداوم از يك بخش به بخشي ديگر منتقل شوند. به اين ترتيب، نوارنقاله به عنوان يكي از ابزارهاي اساسي واحد‌ هاي صنعتي، عمليات حمل و نقل را بهبود بخشيده و به افزايش بهره ‌وري كمك مي ‌كند.

اجزاي تشكيل دهنده نوارنقاله

اجزاي تشكيل دهنده نوارنقاله شامل:

تسمه
غلطك هرزگرد
مسير برگشت
حمل بار
غلطك 
سيستم رگلاژ
سيستم باردهي
سيستم تخليه
سيستم پاك سازي تسمه و غلطك
منطقه انحنا و تغيير جهت تسمه
در ادامه، به شرح ويژگي هاي اين اجزا خواهيم پرداخت.

تسمه نوارنقاله

تسمه نوارنقاله، بخش حياتي و بسيار مهمي از ساختار اين دستگاه است. اين تسمه، با توجه به متريال ساخته‌ شده و كاربرد هاي مختلف انتقال محصولات، در انواع مختلفي تهيه و تقسيم ‌بندي مي‌ شود. تسمه‌ هاي لاستيكي، آجدار، آج شكل، آج گريپ، پارچه‌ اي يا نمدي و همچنين تسمه‌ هاي فلزي، از جمله مدل ‌هاي شناخته‌ شده‌ تسمه هاي نوارنقاله هستند.

يك نكته بسيار مهم كه در اين بخش بايد مدنظر قرار گيرد، استفاده صحيح از تسمه‌ هاي نوارنقاله در صنايع غذايي، بهداشتي و دارويي است. توجه داشته باشيد كه به ‌جاي تسمه ‌هاي لاستيكي، تسمه‌هاي PVC يا پارچه ‌اي براي استفاده در اين صنايع به كار مي ‌روند.

اصول كار تسمه نقاله به اين صورت است كه حركت و انتقال، در يك مسير مشخص ايجاد مي ‌شود. اغلب نوارنقاله‌ ها، از يك تسمه مدار بسته، دو يا چند غلطك و يك منبع انرژي تشكيل شده‌ اند. منبع انرژي، باعث حركت غلطك‌ هاي تسمه نقاله شده و در نتيجه، تسمه به حركت درآمده و فرآيند جابجايي و انتقال محصولات، در مسير مشخصي انجام خواهد شد.

غلطك هاي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ساعت: ۱۰:۴۲:۵۰ توسط:تاجر طلا موضوع: نظرات (0)