تجارتکده تجارتکده .

تجارتکده

آشنایی با اجزای نوارنقاله

در دنیای صنعتی امروز، نوارنقاله ها به عنوان یکی از دستگاه‌ های حمل و نقل ضروری شناخته می ‌شوند. این دستگاه ‌ها، به‌ صورت گسترده در کارخانه ‌ها به کار رفته و در فرآیندهای مختلف از جمله تولید، بسته بندی، استخراج، فرآوری و مونتاژ مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل، اهمیت استفاده از نوارهای نقاله در صنعت، بیش از پیش مشهود است و به عنوان یکی از عناصر اساسی و حیاتی در فرآیند تولید محصولات تلقی می ‌شوند.

مواد، از طریق نوار نقاله ها، به صورت مکانیکی، مطمئن و پیوسته، از یک ایستگاه به ایستگاه دیگر منتقل شده و این کار، به وسیله قطعات و اجزای تشکیل دهنده نوار نقاله صورت می گیرد. با همکاری این اجزا با یکدیگر، تمامی اقلام از ایستگاه ‌های مختلف عبور کرده و پس از طی کردن مراحل مختلف،‌ به محصول نهایی تبدیل می ‌شوند؛ بنابراین، از نقش تعیین کننده این اجزا نمی توان چشم پوشی کرد. در این مقاله، به معرفی اجزا تشکیل دهنده این دستگاه که بر عملکرد و قیمت نوار نقاله اثرگذار هستند، نحوه کارکرد و ویژگی های آن ها خواهیم پرداخت.

نحوه کارکرد نوارنقاله

عملکرد نوارنقاله، بسیار ساده است. در این دستگاه، تسمه‌ی نوارنقاله به دور غلطک ‌های محرک و متحرک می‌ گردد و با گردش آن ها حرکت می‌ کند. غلطک محرک، به موتور کانوایر متصل است و زمانی که موتور شروع به کار می ‌کند، غلطک محرک به گردش درآمده و تسمه یا نوار را نیز، همراه خود به حرکت درمی‌ آورد.

در سمت دیگر، غلطک متحرک قرار دارد که با حرکت تسمه، چرخش را آغاز کرده و برگشت نوار را در جهت مخالف تسهیل می کند. این روند، به‌ صورت متناوب ادامه یافته و  به کالا ها و محصولات اجازه می ‌دهد تا با قرار گرفتن روی نوار نقاله، به صورت مداوم از یک بخش به بخشی دیگر منتقل شوند. به این ترتیب، نوارنقاله به عنوان یکی از ابزارهای اساسی واحد‌ های صنعتی، عملیات حمل و نقل را بهبود بخشیده و به افزایش بهره ‌وری کمک می ‌کند.

اجزای تشکیل دهنده نوارنقاله

اجزای تشکیل دهنده نوارنقاله شامل:

تسمه
غلطک هرزگرد
مسیر برگشت
حمل بار
غلطک 
سیستم رگلاژ
سیستم باردهی
سیستم تخلیه
سیستم پاک سازی تسمه و غلطک
منطقه انحنا و تغییر جهت تسمه
در ادامه، به شرح ویژگی های این اجزا خواهیم پرداخت.

تسمه نوارنقاله

تسمه نوارنقاله، بخش حیاتی و بسیار مهمی از ساختار این دستگاه است. این تسمه، با توجه به متریال ساخته‌ شده و کاربرد های مختلف انتقال محصولات، در انواع مختلفی تهیه و تقسیم ‌بندی می‌ شود. تسمه‌ های لاستیکی، آجدار، آج شکل، آج گریپ، پارچه‌ ای یا نمدی و همچنین تسمه‌ های فلزی، از جمله مدل ‌های شناخته‌ شده‌ تسمه های نوارنقاله هستند.

یک نکته بسیار مهم که در این بخش باید مدنظر قرار گیرد، استفاده صحیح از تسمه‌ های نوارنقاله در صنایع غذایی، بهداشتی و دارویی است. توجه داشته باشید که به ‌جای تسمه ‌های لاستیکی، تسمه‌های PVC یا پارچه ‌ای برای استفاده در این صنایع به کار می ‌روند.

اصول کار تسمه نقاله به این صورت است که حرکت و انتقال، در یک مسیر مشخص ایجاد می ‌شود. اغلب نوارنقاله‌ ها، از یک تسمه مدار بسته، دو یا چند غلطک و یک منبع انرژی تشکیل شده‌ اند. منبع انرژی، باعث حرکت غلطک‌ های تسمه نقاله شده و در نتیجه، تسمه به حرکت درآمده و فرآیند جابجایی و انتقال محصولات، در مسیر مشخصی انجام خواهد شد.

غلطک های


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ساعت: ۱۰:۴۲:۵۰ توسط:تاجر طلا موضوع: نظرات (0)